Duurzame maatregelen tijdrovend en kostbaar? Niet als je denkt in kansen - Van Doren Engineers
Gepubliceerd:

NIEUWS

Duurzame maatregelen tijdrovend en kostbaar? Niet als je denkt in kansen

Je bedrijf beter doorgeven aan de volgende generatie. Dat was een van de hot topics tijdens ons Efteling Seminar begin mei, met het overkoepelende thema ‘dit jaar toekomst klaar’. Maar hoe zet je als organisatie duurzame stappen? Het antwoord van spreker Jasper Lipsch, programmamanager duurzaamheid bij familiebedrijf Royal Swinkels? Je stip op de horizon zetten én je horizon verbreden.

Of machinebouwers en productiebedrijven duurzaamheid zien als een trend die overwaait? Niet de 150 bezoekers van het Efteling Seminar, zo blijkt uit de resultaten van stellingen die we hen voorlegden. Zo stelt 95% van de mensen dat er binnen de organisatie duurzaamheidsplannen (klaar)liggen. “En dat is maar goed ook”, zegt Jasper. “Naast dat het slim is om oog te hebben voor de toekomst van je organisatie, komt er veel wetgeving aan. De ESPR is een belangrijk voorbeeld.”

 

Materialenpaspoort

De ESPR (Ecodesign for Sustainable Products Regulation) stelt nieuwe minimumeisen rondom duurzaamheid en circulariteit aan producten en fysieke goederen die op de Europese markt komen. Jasper: “Onderdeel hiervan is een verplicht materialenpaspoort bij je producten. Hierin benoem je onder meer de gebruikte grondstoffen, en de milieu-impact en de levensduur van het product.”

Wanneer de ESPR exact in wetgeving wordt omgezet, is nog onduidelijk. “Maar dat maakt niet uit”, zegt Jasper. “Als je weet dat er nieuwe regels komen, kun je ook nú maatregelen nemen. Bijvoorbeeld door al een materialenpaspoort te leveren bij je product. Daarin toon je onder meer aan hoeveel CO2 vrijkwam tijdens het productieproces en hoe je omgaat met waardebehoud. Door aan te geven wat je doet op het gebied van duurzaamheid en circulariteit, kun je jezelf echt onderscheiden. Opdrachtgevers gaan in de toekomst om die informatie vragen. En vragen er soms nú al om.”

 

Jasper Lipsch, programmamanager duurzaamheid bij Royal Swinkels en Roger Heugen, technisch directeur bij Van Doren Groep tijdens het Efteling Seminar.

 

Stip op de horizon

Een groot deel van de aanwezigen bij het Efteling Seminar ziet kansen rondom duurzaamheid en circulariteit en is intrinsiek gemotiveerd om ermee aan de slag te gaan. Tegelijkertijd is 42% van de ondervraagden ervan overtuigd dat nieuwe maatregelen veel van hun organisaties gaat vragen en veel geld gaat kosten. “Nieuwe maatregelen vragen altijd iets van organisatie. Maar iedereen heeft ermee te maken, ook de concurrentie.”, legt Jasper uit. “Belangrijk is om eerst je stip op de horizon te bepalen. Welke wet- en regelgeving komt eraan voor mijn organisatie? Hoe speel je daarop in? En op welke momenten zet je stappen?”

 

Samenwerking opzoeken

De volgende stap is het verbréden van je horizon. Jasper: “Ga eens in gesprek met je klanten om te horen welke duurzaamheids- en circulariteitsaspecten zij belangrijk vinden. En zoek de samenwerking met andere organisaties die met dezelfde maatregelen als jij te maken krijgen. Dat kunnen leveranciers en klanten zijn, maar óók je concurrenten door krachtenbundeling via een branchevereniging. Door samen op te trekken, bijvoorbeeld door met meerdere bedrijven duurzaamheidseisen te stellen aan leveranciers, komen zaken vaak sneller van de grond.”

 

Op zaterdag 4 mei brachten we met 150 van onze relaties een dag door in het Fata Morgana Paleis van de Efteling. Hier doken we dieper in 3 actuele onderwerpen die niet op de agenda staan, maar wél zouden moeten staan: duurzaamheid, elektrificatie en cybersecurity. In korte artikelen blikken we terug op deze interessante presentaties.

 

Neem gerust contact op

Meer weten over de Van Doren Groep? Of benieuwd wat wij voor u kunnen betekenen? Neem contact met ons op via 0492 74 75 00 of info@vandoren.nl. Wij gaan graag met u in gesprek.

"Een familiebedrijf, met kennis van hoogwaardige systemen, waar kwaliteit en klantgerichtheid en langdurige relaties....

Bekijk alle referenties

Onze klanten

Onze locaties